Avui se celebra el Dia Internacional de les Persones amb discapacitat. El Districte de Les Corts se suma a aquesta commemoració amb tot un seguit d’actes de participació pública, que de ben segur us poden interessar.
Per part de l’AMPA, dimecres, 27 de novembre, vam participar al seminari El paper de les famílies a l’escola inclusiva. L’acte es va iniciar amb una magnífica xerrada del Dr. David Duran, professor de la UAB i coordinador del Grup d’Investigació sobre Aprenentatge entre Iguals, sobre l’index d’inclusió a les escoles com a eina de suport.
Després, es va presentar el paper de les famílies a l’escola inclusiva gràcies a tres AMPA: Costa Llobera (directora i pare), Barrufet (mare i mestra de la Comissió per una Escola Inclusiva) i Lavínia (mare amb filla amb NEE i una altra mare, sense). Entre tots, van donar moltes pistes per avançar basant-se en que la manera de fer-ho és amb un treball conjunt de tota la comunitat educativa (claustre i famílies). Des de la nostra AMPA volem donar les gràcies especialment a les altres AMPA, que van ser un exemple en aquest sentit, i ens donen idees de com avançar cap a la inclusió.
Pel que fa a aquest concepte, el d’inclusió, ens van quedar tres idees claus que voldríem que fossin un marc de treball per a tots plegats:
- Cal traslladar el focus de l’alumne al context. No són tan importants les característiques dels alumnes com la capacitat dels centres.
- La inclusió no s’ha de restringir als alumnes amb discapacitat. Cal promoure més i millors oportunitats per a tothom, especialment a qui per diverses raons (migratòries, culturals, socials , de gènere o de capacitat) es troben en risc d’exclusió o fracàs.
- La inclusió no és un estat, és un procés. Un viatge de tota la comunitat educativa. No una meta a la que s’arriba, sinó un compromís sostingut a favor de millors condicions per a tothom. Una escola inclusiva és una escola en moviment.